Wednesday, March 2, 2011

Pesanan utk kaum adam...

Entry ni saya kidnap dari blog KAKCIK.. suka sgt intipatinya...

Ini adalah pesanan kakcik utk anak2 lelakinya... tapi saya nak dedicate pantun ini utk adik lelaki saya dan juga kaum adam diluar sana...


Pesanan buat anak-anak lelakiku...
bila suatu hari nanti kamu beristeri
ingatlah bahawa isterimu bukan abdi
padanya kasih wajib kau beri
nafkah zahir dan batin jangan sesekali kau pandang sepi

walau telah banyak wang kau keluarkan
isterimu sama sekali bukan hamba tebusan
bila langkah tidak seiringan
bukan bermakna kau harus mencari persimpangan

isterimu mungkin bukan pilihan hati
tapi dia jodohmu yang ditentukan Ilahi
belajarlah untuk saling mencintai
bukan kesalahan yang sengaja dicari-cari

kalau dia memang yang kau pilih
janganlah suatu hari nanti kau mula berdalih-dalih
rawatlah segala luka dan pedih
mekarkan kasih sehingga pulih

bila sudah hidup bersama
kongsikan segala suka dan duka
jalankan tanggungjawab besama-sama
bukan hanya tahu mengarah sahaja

kalau kalian sama bekerja
jangan kau cuba menjadi raja
bantulah tugasan di rumah sepenuh rela
agar isterimu boleh merawat dirinya

jangan nanti kau mencebik-cebik
kononnya isterimu tidak lagi cantik
sedang penatnya tak pernah kau telek
hanya yang kau tahu memekik-mekik....



p/s: betol kan apa kakcik ckp...

19 comments:

kakcik said...

Terima kasih buat dinda Kaseh yang sudi memanjangkan catatan kakcik ke blog Kaseh ini. :)

b a m b a m ' s said...

buah laici buah berangan,
buah berangan dalam raga,
kasih isteri ditangan jangan,
kasihnya ibu ke pintu syurga.

ewahhhh2..rasa nak jual pantun jek nie..kekekekek.. :P

atty's said...

bagus lah ayat2 kt atas tu..tersentuh hati ku tak kala membacanya ..nanti boleh tak kty amik nak buat enty .utk anak2 lelaki ku

h4ni3 said...

pandainya kakcik berpuitis
thumbs up!!

nak pegi berkenalan dgn kakcik lah..
agak2 dia sudi tak?
:D

DrSinga said...

ni reka sendiri ke kopi pes ni??
kalau reka sendiri..saya tabik ..

maira said...

sukanya dengan puisi nie... nak print bg encik hb baca :)

tq Kakchik N Kaseh :)

kakcik said...

h4ni3...

tentu kakcik sudi. :)

DrSinga...

kakcik reka sendiri pagi tadi :)

atty's...

minta izin kat kakcik ke Kaseh? ;-)

Kaseh...

maaf ya? Kakcik tumpang menyibuk kat rumah Kaseh. :)

Daddy Ziyyad said...

nanti saya pun nak reka puisi khusus buat kaum wanita/isteri..

~hehehe

Kaseh said...

kakcik: terima kasih sbb buat entry itu..sgt mendalam sekali maknanya kak.. terima kasih eh izinkan kaseh kidnap dari blog akak...hehe len kali bleh kidnap lagi...

Kaseh said...

bambam : kena jual pantun dgn kakcik..hehe ngan kak kaseh nati ko je menang dik..akak fail bab2 pantun nih..

Kaseh said...

kakty : boleh je amek kot..kakcik tak kisah tuh..dia ok..hehe besh kan ayat dia...

Kaseh said...

hanie : kakcik mmg pandai berpuitis tapi yg ni betul menikam jiwa.,.hehe tu yg kidnap tuh..g la berkenalan dgn dia..hehe dia peramah :P

Kaseh said...

DrSinga: kakcikkk buat sendiri wooo..mana ada dia kopipes.. saya yg kopipes dia..lalalala

Kaseh said...

Maira : mmg kaseh pun terkedu baca tadi..tu yg mintak izin kakcik kidnap tuh..yaa elok print bg hubby baca..hehe bg dia beringat2 sket...

Kaseh said...

kakcikkk...takper kacik lepak sini pun..mmg harus kakcik jawab pertanyaan mereka2 itu..ni hasil karya kakcik..hehe thanx eh kak bg kaseh pinjam..

mummysyafie said...

nanti nor nak berpantun la plak..

tapi yang ni nak bagi hubby baca..hihih..biar der beringat sikit

Ati Masrif said...

bestkan...

kak ati pong suka n3 ni..hihi

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

wah tersentuh baca beb...

eyna azmi said...

aku nak print besar besar letak kat umah ...