Saturday, February 19, 2011

Demam2 pun nak buat onde2

Assalam..


Dalam demam2.. batok2.. gigih saya buat minum petang.. lalalala hehe actually dah lama teringin kan buah melaka/onde2.. so petang tadi..lepas bngn tido kepala pun dah ok sket.. maka..bermulala sesi membuat buah melaka..



REsepi kidnap kat gugel tadi.. guna tepung pulut.. yg ni 2 cup tepung pulut..uli ngan air.. kalau ada kaler hijau buhla kaler hijau tapi saya takdek..jadi putih pun oklaa..



kelapa parut campur garam sikit.. tapi saya terlebih letak.. masin mama kata... lalala...


gula melaka potong dadu.. mama ckp besor sgt tapi sedap apa buh besar2 dalam tu kan..baru rasa nyummmm


ok yg ni konon2 saya siap gentel2 byk2 baru ingat nak campak dlm air rebusan.. rupany2 takleh macam tuh.. kena nak masak baru gentel terus campak dalam air..kalau tak dia melekat2.. nak cabut habis melekat n terbukak semua.. lecehh..


air rebusan... dah mendidih..campak2 je la bebola tepung pulut tu ....

bila dah timbul baru angkat... lalalala...


hasilnyaaa tadaaaaa... hahah ni la gayanya bila org tak penah buat buah melaka.. ala jakun sikit.. yeye bg resepi..macamla korang tak reti buat kans.. hehe saje buh dalam bekas kaler hijau bg nampak lawa sket kuih saya tuh...

apa2pun alhamdulillah..lembut dan sedap.. tak liat.. inti sedap2 rasa... kira bolehh laaaa..

korang minum petang apa tadik... :)

13 comments:

atty's said...

Kty lak terbalik lunch td msk cekodok
dah ptg baru msk nasi,lauk padprik udang+sotong.

h4ni3 said...

minum petang?
belasah roti sapu coklat aje
huhuhu~

maira said...

onde2 tu not bad for the beginner haha... leh improve lagi rupa dia (komen je pandai) hehehe...

Farra Dhelina said...

owh sy klu buat mesti pecah...nangesss

sekamar rindu said...

salam....kak,


sr paling suka kuih onde2 tuu..

kalau bulan pose..mesti berbuka dengan kuih ni..

eyna azmi said...

wooo wooo sedap sedap

^^AnGGun^^ said...

kakak...
nak kasik warna ijau ..
mesinkan daun pandan dan ambil airnye=)

Cik Ina minat Do do Cheng said...

terasa pulak tekak ni nak makan onde-onde tu.kalau ko sebelah makcik ngan tak malu mintak je.dah lama tak buat kuih tu.

rasp said...

akak tak pernah buat ok....
slalu nak makan beli je...
coz yg makan kuih nie cuma akak & cik abe...
anak2 tak suka.....

iS3 DaEnG said...

Ingat dulu time bujang2 dok kat KL..teringin sangat nak buat tapi tak tau..sekali bantai pakai tepung ubi....sekali dah siap punya laaa liat..baling kat dinding pun bole..huhuhuh

Ms AiReEn MoHd said...

sadap plak aku tgk onde onde ni...haih nak buat nye malas lak

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

dan2 rasa nak makan kueh nie..huhuhuhu mentang2 la posa hari nie..adoi la..

DrSinga said...

Apasal tak buat kaler-kaler pelangi???
Bagi ceria sikit...
:)