Monday, January 25, 2010

Makna...



Salam ..

Sekadar ingin bertanya... apa makna kasih, cinta dan sayang eik? apa perbezaan perkataan2 itu?

ada seorang adik angkat berkata pada saya.. ``saya sayangkan isteri saya tu kak.. tp saya tak cintakan dia``.... saya tak boleh terima dia seikhlas hati saya kak.``


waahh boleh gitu.. ermm

macam mana eh definisi dia.. sayang n cinta mmg ada beza eh..?

5 comments:

Zulaikha said...

pulak??kalu tak chenta, nape pi kawen dgn isteri dia..ke dia sendri dah berubah hati dan ade yg lain?

syg as a fren n chenta mmg boleh rase beda nya..

tapi syg suami/isteri je tapi tak chenta, itu wallahua'alam!!

adikmanje@ellyazarmilia said...

kaseh...seram sejuk aku baca N3 ko yg ni...menda cam ni la dulu jadi kat aku...aku lebihkan sayang tau...tup2 dlm diam pakwe aku tu..cintakan org lain...sekali bila berdebat..dia ungkit yg aku dulu kan kata sayang tu lagi kuat dari cinta...huhuhu..sapa nak jawab....nangis makcik tawwww

danishahumaira said...

aik mcm tu pun ada ke, fuh berat tu, bukan cinta dan sayang tu berkaitan ke, bg lin dr cinta la lahir rasa sayang,kalau betul2 tak de rasa perasaan tu maknanya dia kesian je la, kesian wife dia, saya hanya beri pandangan

Mia-Ina said...

Saat kau MENYUKAI seseorang,
kau ingin memilikinya untuk keegoisanmu sendiri

Saat kau MENYAYANGI seseorang,
kau ingin sekali membuatnya bahagia
dan bukan untuk dirimu sendiri

Saat kau MENCINTAI seseorang,
kau akan melakukan apapun untuk kebahagiaannya
walaupun kau harus mengorbankan jiwamu

Saat kau MENYUKAI seseorang dan berada
disisinya maka kau akan bertanya,"
Bolehkah aku menciummu?"

Saat kau MENYAYANGI seseorang
dan berada disisinya maka kau akan
bertanya,"Bolehkah aku memelukmu?"

Saat kau MENCINTAI seseorang
dan berada disisinya maka kau
akan menggenggam erat tangannya...

SUKA adalah saat ia menangis,
kau akan berkata "Sudahlah, jangan menangis."

SAYANG adalah saat ia menangis dan kau
akan menangis bersamanya

CINTA adalah saat ia menangis dan kau
akan membiarkannya menangis dipundakmu
sambil berkata, "Mari kita selesaikan masalah
ini bersama- sama."
SUKA adalah saat kau melihatnya kau
akan berkata, "Ia sangat cantik dan menawan."
SAYANG adalah saat kau melihatnya kau
akan melihatnya dari hatimu dan bukan matamu
CINTA adalah saat kau melihatnya kau
akan berkata, "Buatku dia adalah anugerah
terindah yang pernah Tuhan berikan padaku.."

Pada saat orang yang kau SUKA
menyakitimu, maka kau akan marah
dan tak mau lagi bicara padanya
Pada saat orang yang kau SAYANG
menyakitimu, engkau akan menangis untuknya
Pada saat orang yang kau CINTAI
menyakitimu, kau akan berkata,"Tak apa dia hanya
tak tahu apa yang dia lakukan."

Pada saat kau SUKA padanya, kau akan
MEMAKSANYA untuk menyukaimu
Pada saat kau SAYANG padanya, kau akan
MEMBIARKANNYA MEMILIH
Pada saat kau CINTA padanya, kau akan
selalu MENANTINYA dengan setia dan tulus...

SUKA adalah kau akan menemaninya bila
itu menguntungkan
SAYANG adalah kau akan menemaninya di
saat dia membutuhkan
CINTA adalah kau akan menemaninya di
saat bagaimanapun keadaannya

SUKA adalah hal yang menuntut
SAYANG adalah hal memberi dan menerima
CINTA adalah hal yang memberi dengan rela

ibh said...

Sedey bila berlaku situasi mcm ni..lagi2 kasihan pada si isteri...